Eerste Hulp Bij Stress!

‘Stress’ is zo’n woord waar je vanalles onder kunt scharen. Wikipedia omschrijft ‘stress’ als: een vorm van spanning die in het lichaam van mensen, dieren of planten optreedt als reactie op externe prikkels en die gevolgd wordt door een bepaald patroon van fysiologische reacties. Wat voor externe prikkel de spanning veroorzaakt, kan natuurlijk voor iedereen verschillend zijn. Want waar het welbekende wachtbankje in de eerste ronde(s) nog een ‘gezonde spanning’ oplevert, kan het na meerdere rondes behoorlijk frustrerend en stressvol zijn. En waar de ene vader of moeder schooltraktaties maken als hobby heeft, kan de andere daar behoorlijk van in de stress schieten.

 

Vaak heeft de stress die we ervaren te maken met de gedachten die we krijgen door de ‘externe prikkel’, oftewel de situatie die stress oplevert. Degene die na tien ronden nog niet zwanger is, zal - heel begrijpelijk - bang zijn nooit zwanger te raken. En de vader of moeder die in de stress schiet van de schooltraktaties, is wellicht bang dat ze niet mooi/lekker/leuk gevonden worden en de mislukte traktatie zijn of haar kind tot in de eeuwigheid achtervolgt. Ja echt, onze gedachtes kunnen behoorlijk dramatisch zijn!

 

Gelukkig zijn er allerlei manieren om stress te verminderen. Kies iets dat het beste bij je past!

 

1. Sporten en hobby’s. Heb je last van stress? Zoek afleiding! Een hobby helpt je vaak je zinnen te verzetten. Hetzelfde geldt voor sporten. Bijkomend voordeel van sporten is dat je je lichamelijk inspant, wat eigenlijk de bedoeling is wanneer je stress ervaart. Toen we nog holenmensen waren, hadden we namelijk voornamelijk stress door enge sabeltandtijgers die ons wilden opeten. Wegrennen was dan meest effectief om de stress te verminderen en je leven te redden. Maar ja, wegrennen van die schooltraktaties werkt niet echt…

 

2. Ontspanningsoefeningen. Liever iets wat je in bed kan doen om spanning te verminderen?Probeer dan eens de ouderwetse ontspanningsoefeningen. Dit kunnen ademhalingsoefeningen zijn. Deze leren je meer vanuit je buik adem te halen waardoor je lichaam automatisch meer ontspannen raakt. Als je erg gespannen bent, zit je vaak ‘hoog’ met je ademhaling zoals dat ook het geval is bij fysieke inspanning. Een andere ontspanningsoefening is de ‘progressieve relaxatie’, waarbij je eerst een spiergroep - bijvoorbeeld je been - aanspant en dan ontspant. Zo leer je het verschil tussen spanning en ontspanning goed herkennen en kun je bewust een ontspannen houding aannemen. Op Internet zijn genoeg oefeningen te vinden, als het je wat lijkt.

 

3. Mindfulness. Wil je er wat meer werk van maken omdat je wel veel en aanhoudend last hebt van stress? Trakteer jezelf dan eens op een cursus mindfulness. Mindfulness, in het Nederlands ook wel eens vertaald naar ‘achtzaamheid’, is gebaseerd op een boeddhistische meditatie, waarbij je leert om zaken te ervaren zoals ze zijn en er niet meteen een automatische reactie of gedachte aan te koppelen. Klinkt misschien behoorlijk ingewikkeld, maar is eigenlijk vrij logisch. Een schooltraktatie op zich is niet stressvol. De gedachte die het oplevert (‘mijn kind zal een ellendige schooltijd krijgen omdat de schooltraktatie niet perfect was’) is dat echter wel. Mindfulness wordt vaak gebruikt bij aanhoudende piekerklachten, burn-out, depressie, pijnklachten, noem maar op!

 

4. Struisvogeltaktiek. Oftewel: steek je kop in het zand. Lijkt soms de snelste oplossing, maar zou ik je toch niet willen aanraden. Ik denk dat je snapt waarom…

 

- @mi psychologie